Dagens ord, 16 februari

De senaste dagarna har vi haft väldigt dåligt med besökare här på ord.blogg.se. Varför intresset har svalnat vet jag inte. Kanske är det för att vi har så tråkiga dagens ord :) Hursomhelst skulle vi (eller i alla fall jag) uppskatta lite fler kommentarer på dagens ord. Det känns meningslöst att bara skriva om ett ord utan att få någon reaktion på att ni har läst det. Detta skulle uppmuntra oss (eller i alla fall mig) att skriva bättre ord och på så vis göra er gladare. Nog om detta nu!

Dagens ord är ferie. Ordet stötte jag på tidigare idag när jag skulle söka feriearbete på kommunen, och undrade varför man använde ett sådant ord istället för "sommarjobb". Antagligen är "sommarjobb" för osofistikerat för kommunen, ty det låter ju mycket bättre att säga att man tillhandahåller 100 feriearbeten istället för 100 sommarjobb.

Jag funderade lite på ordet, och tog hjälp av min tyska för att klara ut dess enkla betydelse. Ferie är antagligen ett germanskt ord och betyder "lov", "ledighet" eller "semester". Alltså betyder feriearbete "semesterarbete", vilket man också hört talas om ett par gånger.

Kommentarer
Sammansatt av: Sandra

Är inte feriejobben till för de som går i ettan? Du fyllde väl just 18? :)

Spännande iallafall, alltid kul att veta! Och ni ska veta att i alla fall jag läser, även om jag kommenterar dåligt :)

2009-02-16 @ 23:32:55
URL: http://ordentarplats.wordpress.com
Sammansatt av: Karl

Det finns fler än Joacim som skriver i bloggen Sandra ;)

2009-02-16 @ 23:35:53
URL: http://ord.blogg.se/
Sammansatt av: Silver

Måste tipsa om "Qube svenska språket", ett frågespel om just språk och ord. Helt klart värt sitt pris. :)



Jag skulle gissa att det svalnade intresset kan bero på att ni tar upp den del ord som är "oanvändbara", som exempelvis yverborden och immissioner. De orden behövs så oerhört sällan i vardagsspråket så man känner att man inte vill/behöver lära sig dem och därigenom blir de ointressanta.

2009-02-17 @ 01:02:49
URL: http://thrillmehoney.blogspot.com
Sammansatt av: Petter

Det är ni som ska ta fram de riktigt användbara orden. Vi har en "tävling" där ni ska presentera bra ord. Men tyvärr är det väldigt få som gör det.



Eftersom vi är tre som håller på med bloggen kommer våra "dagens ord" alltid att vara lite olika. Jag skriver ofta avancerade ord som ni inte använder särskilt ofta, men å andra sidan blir ni kanske riktigt jävliga på "Qube" (vilket jag själv är, vann nyligen en stor tävling med mina vänner, det avgörande ordet blev "hejduk").



Yverborden är egentligen inte oanvändbart ord, politiskt är det ett ord man måste känna till. Även i vissa ålderdomligare texter förekommer det relativt frekvent.



Ordet immissioner är tråkigt och fult. Men om ni planerar att jobba inom kommun eller landsting är det ett ord som är viktigt att kunna och förstå, är man intresserad av miljöfrågor är det livsviktigt. Tänker man sig att bli jurist måste man man kunna det.



Immissioner är en av de absolut vanligaste formerna av miljöförstöring.

2009-02-17 @ 09:16:41

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0