Dagens ord, 18 februari

Idag ska jag prata om ett ord som jag för egen del har på tok för dålig personlig erfarenhet av. Egentligen borde någon annan av bloggarna skriva om detta, men jag gör mitt bästa.

Dagens ord är puss.

Min uppfattning av ordet puss är när man vidrör någonting med läpparna (förhoppningsvis en annan människas läppar) och sedan åstadkommer ett smackande ljud - som inte nödvändigtvis behöver vara högt - genom att spänna läppmusklerna på ett särskilt vis. En puss anser jag övergår till kyss när tidsintervallet överstiger någon sekund, men det finns vissa som alltid använder kyss istället för puss.

Det finns massvis med olika sätt att pussas på, och jag tänker ta upp ett par stycken:

Munpuss
Den vanligaste pussen tror jag. Utövas mestadels mellan par, men förälder-barn-pussar är inte helt ovanliga heller, det var det i alla fall inte när jag var mindre :-)

Kindpuss
En artig hälsning i olika kulturer mellan båda könen, dock är den vanligast i sydeuropa och mellanöstern. Själv blir jag ovan vid detta och blir alltid lika förvånad när jag utsätts för denna (tycker jag) ibland läskiga hälsning.

Handpuss
Detta är också ett slags hälsning, dock är denna vanligast vid ädlare tillfällen. Exempelvis kommer en handpuss väl till pass när du hälsar på din dam till balen, eller när du hälsar på drottningen i hennes palats.



Slutligen skulle jag vilja ge er en liten tankeställare: varför pussas man?


Pussas lugnt!
/Karl

Kommentarer
Sammansatt av: Anonym

Man pussas väl för att det ger en trevlig känsla?



Man pussas även för att lukta och smaka på sin parners feromon. Den trevliga känslan uppkommer för att vi alla knarkar monoamin, dopamin, noradneralin, och serotonin. (Har jag för mig i alla fall)

2009-02-18 @ 21:10:35
Sammansatt av: Anonym

Pussar ger äganderättskänsla. Det är trevligt.



I Argentina är det väldigt vanligt med pussar. Man pussar tre gånger på kinderna (två till vänster, en till höger) när man träffar en bekant.

2009-02-18 @ 21:23:13
Sammansatt av: Jocke

För att det är otroligt mysigt, iaf om man pussar på min flickvän.

2009-02-18 @ 22:30:44
URL: http://ord.blogg.se/
Sammansatt av: Karl

Jocke: Det låter kul. Jag vill också testa pussa på din flickvän ;)

2009-02-18 @ 22:51:11
URL: http://ord.blogg.se/
Sammansatt av: Jocke

Om du kommer hit så kan jag fråga om du får göra det.

2009-02-19 @ 00:01:57
URL: http://ord.blogg.se/

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0