Dagens ord, 19 februari


God natt allesammans!

Det verkar som att Joacim glömt bort att skriva dagens ord, så jag får improvisera någonting snabbt nu.

Dagens ord är piano.

Piano kommer från italienskan (tror jag) och betyder "tyst/svagt". Motsatsen till piano är forte. Varför ett piano heter piano vet jag inte, men jag vet att i Sydeuropa heter det i många länder pianoforte eller fortepiano. Detta då pianot var ett av få instrument på tiden man uppfann det där man kunde spela dynamiskt: både starkt (forte) och svagt (piano). Varför det då bara heter piano i vissa länder vet jag inte; antagligen är forte-delen fallit bort när någon snabbt ska beskriva vad instrumentet är för något.



Jag ska ge Joacim några rapp med piskan för att han stressade upp mig såhär. Tio minuter för ett ord är inte enkelt. Ett stort tack riktas till Felicia för nödhjälpen!

Spela lugnt!
/Karl

Kommentarer

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0