Dagens ord, 20 februari

Eftersom jag är väldigt förtjust i ord är det kanske inte så konstigt att jag också är väldigt förtjust i böcker. Och om man verkligen gillar böcker så är den bästa platsen ett bibliotek. Och då inte vilket bibliotek som helst. Bäst är Stockholms stadsbibliotek eller universitets. Där finns det många böcker i alla olika sorter. 

Jag förutsätter att alla har hört ordet "bibblan", som i "Vi drar till bibblan". Det är långt ifrån ovanligt och det skulle kanske i sig kunna vara ett ord som passar här. Även om det är ett smeknamn. Men dagens ord är inte bibblan. Det är nämligen "bibbla". Det är ett ord som jag nyligen kom i kontakt med och som används relativt frekvent inom studenkretsarna. Man går till bibblan och bibblar. Alltså sitter på biblioteket och studerar eller läser. 

Det är ett ord som är väldigt bra, eftersom man inte nödvändigtvis måste plugga för att vara på ett bibliotek, men inte heller behöver man läsa. Man kan skriva, lyssna på musik, diskutera (väldigt tyst) eller bara sitta och filosofera. Allt detta omfattas om ordet "bibbla". 

Eftersom det är ett verb kan det kanske vara av intresse hur det böjs. Det vet jag faktiskt inte riktigt själv och är tacksam för förslag. Jag har personligen bara använt det i formen "Jag ska bibbla" och "Oj, du bibblar visst hela tiden". Jag är som sagt öppen för förslag!

Kommentarer
Sammansatt av: Astrid

bibbla, bibblade, bibblat?

2009-02-21 @ 12:43:52
URL: http://korf.blogg.se/
Sammansatt av: Petter

Det låter rimligt, men är det inte tråkigt med regelbundenhet?

2009-02-23 @ 23:04:44

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0