Dagens ord, 21 Februari

Idag ska jag gå ut på krogen för första gången i mitt liv, är lite speciellt sådär, så dagens ord blir därför fest.

Jag har försökt att ta reda på var ifrån ordet fest härstammar ifrån, vilket inte har varit lätt. Själv tror jag att fest kanske härstammar från engelskans feast eller kanske festival, men jag har faktiskt ingen aning, är det någon som vet var ifrån ordet härstammar?

En fest är oftast en lite vildare tillställning i dagens språk. Ett vildare kalas kanske man kan beksriva det som. Man håller igång lite mer, lite mer musik, mer dricka och så vidare än vad det är på ett kalas.

En vanlig variant av fester idag är så kallade temafester där man kankse ska komma helt klädd i rosa, prata baklänges hela kvällen eller att alla ska vara utklädd till nåt på bokstaven på n. Temafester är till för att göra stämningen ännu lite roligare och man får en röd tråd i festen. Folk brukar ofta ha lättare att bjuda på sig själva om de är utklädda till något, man spelar liksom en roll och är inte sig själv.  Därför är det extra roligt att festa med mina teaterkompisar eftersom de kan spela en annan roll oavsett om de är utklädda eller inte.

Om någon vet var ordet fest härstammar ifrån så säg gärna till.

Kommentarer
Sammansatt av: Astrid

Appropå fest, kan ni inte kolla upp var ordet studentskiva kommer ifrån?

2009-02-21 @ 19:31:00
URL: http://korf.blogg.se/
Sammansatt av: Anonym

haha vafan. kan inte fatta att du skrev "också vidare". fetaste tabben! :D/

2009-02-22 @ 14:18:26
Sammansatt av: Jocke

Det har du rätt i, ska fixa det.

2009-02-22 @ 20:06:40

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0