Dagens ord, 23 februari

När vi skriver inlägg här så finns det ofta ett samband mellan vår vardag och våra inlägg. Som ett exempel skriver Joakim ofta om flummiga ord och "hittepå". Karl tycker om grammatik och frågar ofta vänner om hjälp med ord och själv så föredrar jag att ta komplicerade ord som ni kanske inte använder till vardags men som ni alltid kan använda och "stila" lite med. Därför blir dagens ord just "samband", men i en annan form. 

Dagens ord: Kausalitet

Kausalitet beskrivs bäst som sambandet mellan ett empirisk fenomen och en nödvändig effekt. Om någon riktar en pistol mot huvudet på dig och sedan trycker av är den rimliga kausaliteten att du dör. 

Kausalitet är ett ord som frekvent används av jurister eftersom ett brott inte kan anses utfört om det inte finns adekvat kausalitet mellan utförande och effekt. 

Ordet kommer från "kausal" och det beskrivs bäst såhär: KAUSAL (ORSAKS-)

En kausal bisats (orsaksbisats) anger orsaken till handlingen, händelsen eller tillståndet i den överordnade satsen: Jag lämnade festen EFTERSOM JAG MÅDDE DÅLIGT. En kausal bisats inleds av en kausal konjunktion (orsakskonjunktion), t.ex. eftersom, /där/för att.

En kausal bisats (orsaksbisats) fungerar som orsaksadverbial i den överordnade satsen.


Kommentarer
Sammansatt av: Anna

Som kausalprincipen som någon filosof kom på (kan ha varit Kant) även kallad orsak-verkan principen! Om ni undrade...

2009-02-24 @ 18:36:59
URL: http://wampyr.blogg.se/
Sammansatt av: Oscar Raul

jag kopplar bara till filosofi när jag hör kausalitet, inte bara för Kant - som Anna skriver - utan också för att det är en ingrediens i vår ofria vilja. Det om juridiken var dock nytt.

2009-06-07 @ 14:03:54
URL: http://determinerad.wordpress.com/

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0