Dagens Ord 24 Februari

Jag hade ingen inspiration igår kväll, så jag skriver dagens ord för igår idag (klurig mening). Jag har suttit och läst lokaltidningen så här på morgonen när jag åt frukost och på många ställen i tidningen kan man läsa ordet frihet. Dagens ord blir därför frihet.

Men vad är då frihet? Enligt wikipedia beskrivs frihet så här: "Frihet är rättigheten att utöva och utveckla självbestämmande utan begränsningar i form av förtryck." Men idag så finns det så många olika betydelser för frihet så det är svårt att veta vad folk egentligen menar när de använder ordet, själv tycker jag att ordet är missbrukat och nästan förstört.

Ordet frihet härstammar självklart från ordet fri. Ordet fri är ett gammalt fornsvenskt ord och förekommer dessutom i många andra språk tex danska, fornisländska, fornengelska, gotiska, tyska m.m.

Vissa menar att det är frihet att vi inte blir övervakade medan andra menar att övervakning är frihet då det är frihet att veta att vi kan leva utan att riskera att bli sprängda av terorister.

Vad betyder frihet för er?




Kommentarer
Sammansatt av: Anonym

Hör av dig till mig Jocke så skall du får höra på ett ord som platsar!

2009-02-25 @ 19:47:37
Sammansatt av: Jocke

Om du skrev ett namn eller mailadress skulle det vara lättare att höra av sig.

2009-02-25 @ 22:18:48
Sammansatt av: manotanten

freedom's just another word for nothing left to loose, visst var det så den gick den gamla janis låten och det stämmer rätt bra för mig... frihet= när man inte har nåt att förlora vare sig materiellt eller prestigemässigt...

2009-02-25 @ 23:37:03
URL: http://manotanten.blogspot.com
Sammansatt av: visornas andan

Frihet för mig betyder att jag känner att alla dörrar står öppna. Jag kan gå dit jag vill, dit mina tankar och drömmar för mig utan att någon säger stopp, nej, så får du inte göra. Frihet för mig är att vara.

2009-02-26 @ 20:14:27
URL: http://abstraktion.blogg.se/

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0