Dagens ord, 25 februari

Under dagen hade vi på Furulundsskolan i Sölvesborg information från högskolor och universitet. För att inleda med lite off-topic vill jag bara berätta att jag längtar efter att plugga på högskola :-)

Dagens ord är således universitet. Ett universitet är, som ni förhoppningsvis vet, en plats där man ägnar sig åt avancerade studier, oftast inom ett specifikt ämne.

Ordet är från början latinskt, universitas heter det på latin, vilket betyder ett slags samling med mästare och lärlingar.

Min lärarinna i svenska berättade för övrigt om hur hon började på Uppsala universitet. Det låter otroligt befängt i vår tid, men på "hennes tid" gick man till porten och knackade på, och frågade kort och gott om man fick börja på universitet. Det tycker jag var lite roligt :-)

Kommentarer

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0