Dagens ord, 27 februari

Idag ska jag frångå trenden. Jag brukar skriva om de byråkratiska och tråkiga orden. Idag ska jag vara lite mer tillbakalutad och skriva om ett riktigt inneord. Eller, det var åtminstone ett riktigt inneord när jag var 12 eller 13 år och tyckte att utlandet var tufft.

Dagens ord: Chilla

Det borde verkligen vara så att det kommer från engelskans ord "chill" vars betydelse de allra flesta nog redan känner till. Dock bör inte ordet åsyftas i meningen "kall" utan snarare som "lugn", "chill down" - lugna ner dig. Formen "chilla" är svensk och man kan förändra det ytterligare en gång om man vill berätta att någon är en "chillare", han är då nämligen "en riktig chillis". 

Så, ta det chill ikväll. Knäck en pilsner och chilla hårt. Det är okej att vara en chillis ibland!

Kommentarer
Sammansatt av: Astrid

CHILLA lite med ordet chilla va! :)

2009-03-01 @ 17:12:06
URL: http://korf.blogg.se/
Sammansatt av: HANNA

sedan finns ju den ganska cooola formen att något är chillat. typ; det var chillat igår.

2009-04-06 @ 00:25:46
URL: http://metrobloggen.se/heyhanna

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0