Dagens Ord, 26 Februari

Dagens ord föreslog en klasskompis till mig, han kom springades i koridoren och hoppade som dom bara gör i hollywoodfilmer, sedan hoppade han upp i min famn också kystes vi, eller nä riktigt så gick det inte till. Tillbaka till verkligheten och bort från mina fantasier, han föreslog att vi skulle ta upp ordet cred.

På sidan folkmun beskrivs cred som en abstrakt belöning av en respektgivande gärning. Själv tycker jag det är en mycket bra beskrivning, cred härstammar ju från engelskans trovärdighet (credibility), men idag används cred som ett slangord just för respekt eller beröm.

"Fett med cred" kan till exempel betyda bra jobbat det där förtjänar du mycket beröm för. Jag gillar ordet cred och använder det lite då och då, gör ni det?

Kommentarer
Sammansatt av: a.k

Jag använde ordet cred för senast tio minuter sen! :)

Men, är inte Cred bara en förkortning av ordet Credit? (fast även credit kanske härstammar från credibility?)

2009-02-27 @ 12:44:44
URL: http://decibel.webblogg.se/
Sammansatt av: Jocke

Jo det har du nog rätt i, det härstammar nog mer från credit än credibility, men alla orden är nog lite släkt med varandra.

2009-02-27 @ 14:56:40

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0