Dagens ord, 2 mars

Dagens ord igår var verkligen suveränt, jag log faktiskt ganska brett och skall idag introducera det för alla min vänner på träningen. Många komma nog prata om att testa, men få kommer nog att diddla med varandra. Framförallt beror det nog på att vi inte litar tillräckligt mycket på varandra. :)

Dagens ord från min sida är inte alls lika roligt. Men det är ett ord som ofta används av "tuffingar" eller åtminstone de som trodde att de var tuffa i början på 90-talet.

Dagens ord: Suveränt.

Suveränt kan betyda: häftigt, bra, lätt, finemang. Men det kan också betyda självstyrande. Sverige är ett suveränt land som tror sitt medlemskap i EU kraftigt försvarar sin suveränitet. Våra konungar har många gånger varit suveräna, men ofta blivit av med sin suveränitet. Idag är kungen ganska omäktig, även om han får ett apanage som många är irriterade på. 

Så, tänk på hur ni använder ordet nästa gång det skulle komma över era läppa. Ni är antagligen suveräna människor i en suverän stat där suveränitet är något häftigt. Ordet blir förresten väldigt fult ju fler gånger man säger det och ju fler gånger man skriver det.

Kommentarer
Sammansatt av: Astrid

Jag tänker bara på Tippen när jag hör det ordet...

2009-03-02 @ 20:09:15
URL: http://korf.blogg.se/

Sätt ihop dina ord till meningar här och låt oss andra få se vad du åstadkom:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Orden:

Trackback
RSS 2.0